Fernisering 3. februar

Februar

 

 

Kirsten Hesselager • Anne Mie Bak

Slutter 25. Februar

Kirsten Hesselager

Anne Mie Bak

Artist Statement

Med afsæt i fotografiet og med brug af restmaterialer fra forbrugsproduktionen udfolder jeg i min praksis i et spraglet men nøje kontrolleret og æstetisk ansporende univers.

Fotografierne og de stramt komponerede skulpturelle konstruktioner jeg arbejder med peger imidlertid mod foruroligende forhold og dystre perspektiver på menneskets omgang med naturen og vores fælles ressourcer.

Jeg forsøger med mine værker at vise kampen mellem menneskets stræben efter vækst på den ene side og den stærke moder natur på den anden. Med et brændende politisk budskab i hjertet forsøger jeg at foreviger og gengiver en virkelighed, der på en og samme tid er noget

så ubarmhjertig og samtidig hypnotiserende smuk, mens jeg forsøger at manipulere farverne for at sætte fokus på en dystopisk fremtidlig kunstig natur.

Grundstenen i mit kunstneriske arbejde omhandler bæredygtighed og overforbrug, klima og miljøforandringer og jeg har derfor arbejdet meget med restprodukter og (efter brug) funktionsløse objekter som ikke kan genanvendes, og bliver smidt til restaffald.

Jeg er interesseret i u-(gen)anvendeligt plastik, afklippet papirstumper og fejlprints som medie i min praksis. Det er interessant for mig at give det et nyt liv og ophøje dets værdi. Jeg ønsker

derudover at sætte fokus på vores ressourcespild og få mere gennemsigtighed med vores produktion af de priviligerede varer vi forbruger.

Siden Afgang i 2022 fra Det Fynske Kunstakademi, har jeg fortsat med at flette fejlprints og restspapir ind i resterne af tyllet fra Afgang.

På toldboden vil jeg medbringe værker både fra afgang, og værker jeg har lavet siden.

Jeg arbejder henimod at kunne skabe et farverigt univers med en labyrint af tyl, fotografier indflettet i tyl, og manipulerede fotografier printet på stof, med påsyede rest-tylstykker.

Den næste fase i mit arbejde med fotografiske værker i tyl, er en retning imod mere skulpturelle værker. Hvor jeg vil forsøge at manipulere tyllet og fotografiet ved at smelte fotografiet og tyllet sammen. Eventuelt kunne nogle af de mange restmaterialer jeg har samlet,

blive tilføjet. Dette håber jeg kan blive endnu et subtilt symbol på klimakrisen. I tyllet igennem gennemsigtigheden af naturen, med varmet et symbol på overophedningen. Når de

eksperimenter har udartet sig til færdige værker er næste fase at arbejde med vand og oversvømmelse i mine værker.

Jeg brænder for kunsten, fotografiet og moder natur som jeg i sine værker i et betagende vidnesbyrd om mennesket og naturen, efterlader tilskueren med spørgsmålet om, hvor menneskeligheden er på vej hen, og om vækst, teknologi og natur kan gå hånd i hånd.